Frederick Townes: je site sneller maken voor Google

Frederick Townes is een van de oprichters van w3 edge, w3 markup, co-host of WordPress community podcast. (die uitstekend is)

Success is relative: define your goals. Focus: set limits, make your site a destination. Competitive analysis: differentiate yourself, determine what you’re not. Traffic drivers, practice discover, develop techniques.develop a brand: connect with readers. network.

Users will ask for stuff – which things will you deliver? If you’re not consistent, users will let you know.

Competitive analysis: kijken wat de competitie doet – doe het anders.

Traffic drivers: facebook, twitter etc. Het belangrijkste is dat je er over nadenkt hoe mensen naar je site komen. Google, of adwords, kewyords etc. Goed organiseren van content. Trial and error. Rinse and repeat. Diversify. Social media. What do people share, when do people share. Onderzoek dat.

Het ontwikkelen van een brand is belangrijk. Je site moet een destination zijn, net als coca cola. Gaat om effort en engagement.

Zorg dat je de mensen in je community kent. Offline werkt voor online. Netwerken is belangrijk. Je naam moet met je waarde gekoppeld worden.

Drill down in google analytics. What am I doing in that category. What do I want to have happening here.

Begrijp waar je traffic vandaan komt. Twitter of facebook als referrer is niet veel informatie. Kom er achter wat er bijzonder is aan die categorie die werkt: herhaal wat werkt. Wordt het leuker van en makkelijker.

Progressive enhancement: onafhankelijk van welk apparaat je gebruikt goed te gebruiken zijn. Gebruik CSS om te zorgen dat de site werkt en er vergelijkbaar uit ziet. Consistent brand experiences.

Als je op de mobiel kijkt: kun je dan zien waar je bent? Kun je vergelijkbaar navigeren? Worden je gebruikers blij van. (Moeilijk)

Zorg dat navigeren makkelijk is: laat je gebruikers er niet over nadenken.

Als je de site mobiel gebruikt en hij werkt niet – gaan ze weg. Gaan ze dan je merk vergeten?

Plugins moeten ajax juist gebruiken. Formulieren bijv.

[Allemaal handig, maar wel lastig. Testen? Mobiel apparaat nodig? Alle merken zelf in huis hebben?]

Zorg dat de inhoud eerst laad, en dan pas de opmaak. Snel. Heel belangrijk. Niet is belangrijker.

Lower bounce rates, more page views. More money. Higher conversion. They’ll get to know your site, get accustomed to your site.

Quick tips:

  • gzip compression nodig op shared hosting.
  • use xfbml implementation voor facebook. Lekker snel.
  • Use sharethis en tweetmeme: include analytics.
  • segment traffic using google analytics campaigns to urls and use feedburner. Feedburner doet dat automatisch.
  • Use facebook opengraph metatags. Vat samen wat er in facebook komt. (plugin? theme?)

Lijst van plugins: komt online. Buddypress is great. Community in a box.

Post revisions: good plugin. Kunnen zien dat er dingen veranderd zijn.

Ultimate taxonomy manager.

Shrimptest: conversion rate optimization. Er achter komen wat je publiek leuk vindt. Font sizes, button sizes etc. Er achter komen wat het resultaat geeft dat je wilt. Combineert goed met google analytics.

WordPress SEO: doet wat 10 plugins samen doen.

Google analytiscs van Yoast: tracks outbound links. Why do people leave your site.

W3 totalcache. Doet alles wat je moet doen om je server te optimaliseren. maar werkt het voor shared hosting?

W3 totalcache: makkelijker dan 6 maanden geleden. Goed forum. Is zijn eigen plugin: begon voor drukke sites, nu ook voor meer gewone sites. Zegt wel: op den duur ga je van shared hosting af.

RSS feeds: categories and tags in feed? Alles in feed? Ja – dat wil je publiek. Multiple feeds per category: doen. Don’t cache your feed, burn them in feedburner.

Wordcamp NL 2010 impressies.