Zanox expertday 2010

Disclaimer: Dit is een wat zigzaggend stukje, niet een genuanceerd oordeel over de genoemde affiliate netwerken.

Ik ging naar de Zanox Expertday vanuit mijn bredere streven om een groter deel van mijn online inkomsten uit Nederland te halen en minder van de dollar afhankelijk te worden. Om die reden heb ik me een paar maanden terug bij twee Nederlandse affiliate netwerken aangemeld: Tradetracker en Zanox. Zanox heb ik tot nu toe nog niet gebruikt terwijl tradetracker wel zo op het eerste gezicht leek te passen.

Maar goed, ik wil ook graag Nederlandse collega’s ontmoeten en hoopte dus dit jaar een conferentie over affiliate marketing te kunnen bijwonen. De Zanox Expertday was de eerste die langs kwam, en nog gratis ook. Ik ging naar deze dag met een centrale vraag: klopt het dat Zanox niet goed past bij mijn online activiteiten? Het antwoord daarop is een heel eenvoudig JA, dat klopt. Jammer, want het was wel een interessante en goed georganiseerde dag.

Ik ben bij zoiets wat verlegen en heb dus maar een collega echt gesproken. Ze bleek wel een bron van goede informatie. Voor mijn niche – een spirituele site – dacht ze dat Tradedoubler het beste bij me paste. Daar zal ik me dus binnenkort maar eens aanmelden. Ze had persoonlijk slechte ervaringen met ze en gebruikte hun code als een soort bladvulling. Kortom: hoewel ze dacht dat het voor mij zou werken, was ze zelf niet blij met ze.

Nu heb ik ervaring met het bol.com programma dat ook via Tradedoubler werkt, dus ik kan me voorstellen dat daar in elk geval mijn basis wens bij een affiliate netwerk daar gaat uitkomen: het makkelijk aan maken van links naar specifieke producten.

Maar goed, terug naar Zanox. De sfeer was goed. Dat was ook wat mijn gesprekspartner diverse keren herhaalde: dat het zo’n fijn netwerk was en dat de mensen zo goed met je mee dachten. Maar, voegde ze er aan toe, dan doen ze van alles, maar vaak komt het er op neer dat het me toch niet lukt om het te implementeren op mijn site. Tja, dat is nu net het punt waar ik ook tegenaan loop – alleen loop ik er al tegenaan voordat ik ze aan het rennen zet.

Als online publisher ben je al van allerlei markten thuis: ik weet wat van online marketing, social media, html, css, WordPress, zoekmachine optimalisatie, het vasthouden van een publiek, een nieuwsbrief – en natuurlijk het produceren van content dat mensen aan spreekt. En dan moet je je ook nog in technische bochten wringen om met je content, waar ik zelf zo’n 7000 unieke bezoekers per dag mee trek, geld te verdienen.

Bij mij wint het affiliate netwerk dat het me zo makkelijk mogelijk maakt. Op dit moment is dat Google Adsense met stip. Ik verheug me op de dag dat het Google Affiliate netwerk zich op de Nederlandse markt gaat richten. Dat doet namelijk precies wat ik zoek: je zoekt een product, en je krijgt er code bij. Eenvoudig. Nu weet ik niet zeker of je er vervolgens achter kunt komen waar je een sale krijgt, als je die krijgt – dus ook daar is wat te verbeteren, maar de basis is in elk geval aanwezig.

Bij het Amerikaanse Shareasale is het nog een stapje makkelijker: je krijgt je code, die plak je op je pagina, je hoeft geen kanalen o.i.d. aan te maken – zij houden gewoon bij hoeveel je verdiend hebt, met welke advertentie, op welke pagina. Kijk, zo hoort het.

Programma’s van grote spelers als Amazon, bol.com en all posters zitten aan de andere kant: ze laten je met liefde zien wat je verkocht hebt, maar niet vanaf welke pagina. Je zult met zelf aangemaakte tracking id’s (die dan ook weer per netwerk anders heten) bij moeten houden waar je sales ONGEVEER vandaan komen. Klinkt onhandig? Tja – ik kom er toch een behoorlijk eind mee. Maar dat zou niet zo zijn als ik in een snel veranderende markt zat.

Maar goed, de Nederlandse netwerken staan er op dat je per advertentie die je aan maakt een kanaal creëert. Leuk. Laat mij me toch bezig houden met het aanraden van producten, en bemoeien jullie je met de statistieken. Dan kom ik eens in de zoveel maanden wel kijken wat er verkoopt en waar.

OK, op grond van mijn ervaringen met M4N en Zanox dan. Tradedoubler en Tradetracker doen het in dit opzicht beter, al weet ik nog niet zeker of ze het goed genoeg doen. Daarover zal ik ongetwijfeld de komende maanden schrijven.

Wie had trouwens gedacht dat affiliate marketers zulke goed geklede mensen zijn! Ik had een zaal vol nerds verwacht. Nee hoor, 50% vrouwen. Mannen in pak. Vrouwen met hakjes, nette tasjes, leggings en jurkjes. Ik vraag me dan af op wie ze indruk aan het maken zijn. Maar goed, het is allemaal wel helemaal zoals het hoort. Ik voelde me nog net niet underdressed. De marketing manager van de Bijenkorf, Maaike Bavinck, dacht dat het aan de mix van nerds met marketing dames lag. Leuk om opeens met zo’n succesvolle vrouw te praten.

Vervolgens verwachte ik laptops. Ik zag vooral dure telefoons. Tja, ik had ook wel zin sacherijnig te twitteren af en toe. Vooral de tweede spreker, Marc Majewski, hadden ze wat mij betreft over kunnen slaan. Kan het mij wat schelen dat hij nog weet hoe het was om in de tijd van Altavista online geld te willen verdienen. Hij is bezig met een nieuw soort advertentie mashup, maar is er niet lang genoeg bij stil blijven staan dat ik het jullie uit kan leggen.

Wat ik wel had willen leren is ons beloofd op de aankondiging, maar werd niet geleverd. Je moet niet te hard willen klagen over een gratis event, maar dit stond in de uitnodiging:

Deze Europese zwaargewichten (ze bedoelen Marc Majewski en Kevin Edwards) in de online markering bieden jou waardevolle tips & tricks om optimaal te profiteren van de eindejaarsacties.

Oh ja? Niets van gemerkt. Over Kevin Edwards niets dan goeds trouwens. Hij noemde dat het conversies omhoog helpt om met kortingscodes te werken. En dan niet alleen op kortingssites, maar ook gewoon op content sites. Kijk, daar heb ik wat aan. Niet dat ik zo een twee drie een kortingscode uit de hoge hoed kan toveren, maar het is in elk geval iets om in het hoofd te houden.

Ook Roger Kenbeek, managing director van Zanox, deed het wat mij betreft goed. Veel van de informatie over trends wist ik wel zo’n beetje, maar het is toch interessant om ze vanuit het oogpunt van het affiliate netwerk langs te horen komen: helpt me de markt wat beter begrijpen.

Interessant, en herkenbaar, dat gespecialiseerde publishers in opkomst zijn. Tja – toch jammer dat hij dat door heeft, maar dat zijn bedrijf niet echt op mijn business model voorbereid is.

Leuk om te leren dat 85% van de Nederlandse online omzet komt van sites die ook met affiliate netwerken werken. Dan zou je denken dat de markt redelijk verzadigd is, maar nee: terwijl zo’n 13% van het advertentie budget online uitgegeven wordt, besteden we met zijn allen zo’n 28% van onze tijd online. Daar zit dus een gat van meer dan 100%.

Fijn, ik concludeer dat we de volgende crisis ook bijna fluitend door zullen komen.

Roger Kenbeek verwachte veel van de opkomst van mobiel internet. In 2013 al zouden we meer tijd met de mobiel of de ipad online gaan, dan met de pc of de laptop. Zo. Dat is nogal wat. Vooral als je daar de cijfers van Kevin Edwards naast legt: die gaf aan dat over de eerste helft van 2010 1,5% van de conversies via mobiele apparaten was gegaan. Van 1,5% naar 50% in 3 jaar. Ik moet het nog zien gebeuren. Maar goed, in deze branche kunnen veranderingen heel snel gaan.

Meer statistieken: groei zit in het online shoppen bij zaken als Wehkamp, de Bijenkorf en Otto (retail noemen ze dat). De online boekenverkoop groeit mee met de markt, maar niet in marktaandeel. Het aandeel van reis affiliate programma’s neemt af ten opzichte van andere sectoren. Elektronica neemt nog steeds toe: die kopen we steeds vaker online.

Voor jullie me af gaan branden… De reden dat Zanox voor mij voorlopig niet gaat werken zit hem in de affiliate feeds. Dat is de handigste manier om als publisher iets te doen met de veranderende collectie van bijvoorbeeld modewinkels. Maar voor een niche site als de mijne hebben die dingen alleen zin als ik op trefwoord (bijvoorbeeld Boeddha Hangers) kan filteren. Dat kan dus niet. Ik zei al, het alternatief is directe links naar producten. Maar dat moet dan – aangezien het om honderden links kan gaan – wel een beetje gebruiksvriendelijk opgezet zijn.

Amazon maakt overigens keurige widgets waarin je een trefwoord op kunt geven en dan laten ze – roterend – producten zien die daarbij passen. Kijk – dat gaat werken. Maar goed, Amazon heeft dan ook het oudste affiliate netwerk ter wereld. Geen wonder dat ze voor lopen.

Maar in Nederland zijn we nog niet zover. De RSS Feeds zijn gewoon nog niet gedetailleerd genoeg en dat betekent dat ook de opkomende middle man – netwerken zoals skimlinks die tussen het affiliate netwerk en de publisher gaan zitten – niet gaan werken op mijn sites. Dat soort projecten is, nog meer dan ik als individu, afhankelijk van de kwaliteit van die zelfde RSS feeds. En ja, die is dus nog niet zo heel erg hoog.

Al met al is mijn conclusie dat ik me voorlopig hou bij rechtstreekse product links bij bol.com en tradetracker. Als ik een keer tijd heb zal ik me verder op tradedoubler oriënteren.

Een gedachte over “Zanox expertday 2010”

Reacties zijn gesloten.