Bol.com partner event 2011 – algemene indruk

Twee maanden terug bij Zanox zei een van de managers op het podium dat de grote uitdaging bleef de connectie met de content publishers te maken. Ik dacht, zittend in die zaal, hier ben ik!

Wel, vandaag bij bol.com, zaten ze met drommen in de zaal. Ik heb niet geteld, maar het leken me zo’n honderd mensen al met al. Vergelijkbaar dus met de aanwezigheid bij Zanox – en dat was een heel netwerk. Dit was EEN webwinkel, weliswaar de marktleider van Nederland.

Vanwege een mislezing van de routebeschrijving (ik heb alleen de pagina voor de auto gezien, typisch geval van mislopende conversie) was ik drie kwartier later dan gepland aanwezig en heb dus de  opening door Ralph Remkes en Michel Shaeffer gemist. Na de pauze een verhaal door Niels Aalberts over Social Media – daar ben ik mijn aantekeningen kwijt geraakt doordat de WordPress App niet bewaarde wat ik had geschreven toen ik de internet connectie verloor. Tja. In dat geval mijn fout, maar tijdens de lezingen bleek dat het wifi netwerk dat bol opgezet had niet sterk genoeg was voor de vele aanwezigen.

Niet heel erg, ik kwam voor de datafeeds, en bij die workshop (fantastisch overigens dat ze drie keer drie parallel sessies geregeld hadden over verschillende onderwerpen) had ik door dat ik van mijn iPad word processor uit moest gaan.

Publiek dus: vooral hobbyisten. De paar mensen die van hun online werkzaamheden konden leven, zoals ik, hadden aan bol.com meestal niet meer dan een bijverdienste. De korte cookietijd zal er wat mee te maken hebben. Het nieuwe programma VERLENGT deze tot 7 5 dagen, wat nog steeds behoorlijk kort is. Wel wordt de klik zo snel mogelijk aan een klant-id gekoppeld, via de winkelwagen, zodat je niet meer van de cookie afhankelijk bent.

Aan de andere kant: bij Amazon is de cookietijd op dit moment 24 uur, maar als iemand wel iets toevoegt aan zijn winkelwagen, maar niet direct tot koop over gaat, blijven de sales 90 dagen aan jou affiliate account gekoppeld.

Feit is: net als Amazon kan Bol het zich vermoedelijk veroorloven om strenger te zijn dan andere webshops: je kunt niet om ze heen. Toch nemen de serieuzere Nederlandse affiliates om die korte cookietijd vaak toevlucht tot de affiliate programma’s van bijvoorbeeld Bruna.

Groot verschil: er zijn massa’s Amerikanen voor wie Amazon een redelijke bron van inkomsten is. Sterker nog: voor mij zal het ook op 20% komen – verschillende kanalen optellend. Bol.com zit op zo’n 4% van mijn online inkomsten. Ik doe nu een jaar moeite dat percentage wat omhoog te krikken en het gaat mar niet lopen. Het nieuwe programma brengt daar hopelijk verandering in.

Wel fijn zo’n zaal vol gewone mensen, ik voelde me helemaal op mijn plek.

Heel goed aan het nieuwe programma: er wordt uitgegaan van javascript widgets, voor zowel product ‘links’ als zoek-widgets. Met die laatste kun je laten voor selecteren op onderwerp. Als ik het goed begrijp, maar ik moet me nog aanmelden, kun je in elk geval voorselecteren op de bol.com site categorieën. Op trefwoord of auteur selecteren wordt, als ik het goed begrijp, lastiger. Wel is het zo vaak in de reacties terug gekomen dat ze er snel aan gaan werken, vermoedelijk.

Tja -dat krijg je met al die niche site eigenaren in de zaal: allemaal dezelfde behoefte. Namelijk: niche producten laten zien – van heel verschillende niches. Collectief kregen we dus bij bol.com over tafel wat ik bij Zanox niet uitgelegd kreeg.

Gewone tekstlinks blijven kunnen natuurlijk: maar goed ook, javascript werkt niet op squidoo, en voor wordpress kan ik ze maar heel gedeeltelijk door javascript vervangen.

Voor de ontwikkelaars: API’s komen heel misschien dit jaar al, waarschijnlijk pas volgend jaar.

Bij datafeeds heb ik niet zo heel veel geleerd en ik ben bang dat dat voor de meeste aanwezigen gold. Bram Brambring had een niet al te duidelijke stijl van presenteren en het hele onderwerp ging ons boven het hoofd. Ook is het niet realistisch te verwachten dat mensen die hun brood niet met bol verdienen gaan investeren (in tijd of geld) in het omzetten van datafeeds in iets dat in hun site past. Wat ik op gestoken heb is vooral dat mijn indruk van twee maanden geleden nog steeds klopt: datafeeds zijn voor mij geen interessante manier van werken, behalve dan de datafeed invoeren excell methode, maar ja, die kende ik al.

Voor de geschiedschrijving volgt hier het programma. Bold waar ik geweest ben. Mijn aantekeningen over conversie en analytics volgen morgen.

4.00 – 14.30 Binnenkomst
14.30 – 14.35 Opening event
Door: Ralph Remkes
14.35 – 15.05 bol.com de grootste mediawinkel van Nederland
Door: Michel Schaeffer
15.05 – 15.45 Huidige en toekomstige ontwikkelingen bol.com Partnerprogramma
Door: Ralph Remkes
15.45 – 16.00 Pauze
16.00 – 17.00 Social Media Case Kyteman’s Hiphop Orkest – Zero Budget Marketing op internet
Door: Niels Aalberts
17.00 – 17.45 Workshops deel 1
Workshop 1a Workshop 1b Workshop 1c
SEA Usability Productfeed
Door Ellen den Ouden Ontwerpen van content rijke websites en blogs Door: Michiel Besseling Door: Bram Brambring
17.45 – 18.45 Buffet
18.45 – 19.30 Workshops deel 2
Workshop 2a Workshop 2b Workshop 2c
SEO Emailmarketing Conversie site clinic
Door: Roy Huiskes 10 stappen die leiden naar e-mail succes Door: Anneke Uiterweerd Door: Online Dialogue
19.30 – 20.15 Workshops deel 3
Workshop 3a Workshop 3b Workshop 3c
Analytics Online marketing tools Conversie Siteclinic
Meten is weten Door: Gjalt Jellesma Door: Joost de Valk Door: Online Dialogue
20.15 – 21.15 Borrel

4 gedachten over “Bol.com partner event 2011 – algemene indruk”

  1. Leuk om je verslag te lezen. Twee opmerkingen. De cookietijd is geen 7 dagen maar 5 in het nieuwe programma. En zelf ‘speel’ ik wel eens met andere boekenleveranciers als Bruna of Ako, maar de conversies daar staan echt in een verhouding van 1:200 ten aanzien van de omzetten bij bol.com

    1. 🙂 Bedankt. Ik zal de cookietijd informatie aanpassen.

      Dat van die conversie vermoedde ik al, om die reden heb ik Bruna of Ako nooit geprobeerd. Ziet er uit alsof je een van die zeldzame affiliates bent die misschien wel een significant percentage bij bol verdient? Maar goed, ik begrijp dat je dat soort cijfers misschien niet wilt delen.

  2. Vind de cookietijd van Bol nog altijd heel erg laag. In de eerste fase van het nieuwe programma werden per ongeluk ook sales die na de vijf dagen gerealiseerd werden in de overzichten vertoond. Kreeg je dus geen vergoeding voor maar was wel interessante info. Zorgde er voor dat ik extra ging balen van de korte cookietijd… 😉
    Sinds kort werk ik ook met Proxisazur, de grootste online mediawinkel van België. Meetduur: 100 dagen.

Reacties zijn gesloten.