Twitter gebruik om je site te promoten, social media

Laat ik van een nood een deugd maken. Mijn aantekeningen over Niels Aalberts zijn verdwenen, dankzij een iPad/WordPress app probleem, dus ik kan jullie niet precies vertellen wat hij gezegd heeft.

Maar een ding bleef bij iedereen hangen: dat je mensen vooral niet vanuit je blog NAAR twitter, hyves of facebook moet sturen. Laat vooral zien wat je daar uit voert, maar op je eigen site, want daar wil je ze hebben. Stuur de mensen wel VAN twitter naar je site.

Laat dit nu precies zijn wat ik doe. Controversieel of niet.

Wat ik doe is het volgende: Voor mij zijn twitter en facebook ook secundaire fenomenen. OK, ik zit op twitter, ik heb er zelfs 1,740 volgers en ben op 134 lijsten te vinden. Ik ben met Niels eens dat die getallen niet zoveel betekenen. Wat ik van twitter merk is vooral dat als ik van zoiets als de bol.com partnerdag raporteer, de bezoekers vooral van twitter komen. Op zo’n moment is twitter heel belangrijk. En als ik op mijn spirituele blogs een geniale titel verzin voor een post, krijg ik wat retweets en wat traffic. Dat is leuk. Maar wat mij kan schelen is vooral of het me abonnees oplevert.

Mijn belangrijkste blogs gaan automatisch naar twitter. Mijn tweets gaan automatisch naar facebook. Mijn blogposts gaan automatisch naar hyves. Daarmee heb je mijn sociale media gebruik zo ongeveer samen gevat – althans, wat ik consequent doe. Als ik er aan denk retweet ik ook spirituele citaten. Vinden mijn volgers leuk.

De enige media die ik consequent promoot is de mogelijkheid om je op mijn posts te abonneren, per mail. Ouderwets medium misschien, maar wel, zoals Niels ook zei, een medium dat iedereen begrijpt.

Kortom ik doe precies wat Niels zegt dat je zou moeten doen.

Maar is dat ook goed? Tja, dat hangt van je publiek af. Als je echt professioneel wil zijn in deze dingen moet je vooral testen, testen en nog maals testen. Maar goed, als zelfs deze Griekse problogger merkt dat er weinig click throughs zijn naar twitter en facebook, dan moet je je wel afvragen of je de hype op je blog moet laten zien. Die widgets zijn vaak nogal langzaam tenslotte.

Aan de andere kant is het namelijk zinvol in veel situaties om zichtbaar te maken dat je geliefd bent. Dat noemen ze ‘social proof’ in de marketing business. Laten zien dat je 1500 volgers hebt op twitter is een vorm van social proof. Laten zien dat je een paar honderd abonnees op je blog hebt is ook een vorm van social proof. Dat laatste doe ik dus op mijn populaire blog All Considering. 😉 Niet dat door dat opscheppen de abonnee aantallen omhoog geschoten zijn overigens. Ik krijg misschien wel wat meer boeken ter recensie aangeboden.

De grote vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik met mijn promotie bereiken. Niels zei daarover, en ik vond dat hij gelijk had, dat het gaat om:

  • Het hebben van iets dat uniek en uitstekend is
  • Het verhaal: zorg dat je je verhaal goed vertelt

Hij vertelde nog meer, maar dat ben ik vergeten. Ik denk dat het waar is, vanuit marketing oogpunt, het vertellen van een helder verhaal is essentieel. En je ding goed doen ook. Want als je je ding goed doet, gaan mensen elkaar er over vertellen. Dan heb je geen facebook icoon op je site nodig, want mensen zorgen zelf wel dat ze je in facebook vermelden.

Handige truc is wel: als je met een project bezig bent, zorg dat je een twitter search of google search op je trefwoorden zet, en er regelmatig naar kijkt. (via RSS of mail bijvoorbeeld) Dan kun je reageren met de link bijvoorbeeld als die er niet bij staat. Of mensen bedanken. In gesprek raken.

Waarom was dit controversieel? Omdat mensen niet op jou site leven. Ze leven op facebook, hyves, twitter. Jou site is, zelfs bol.com, niet het centrum van hun universum. Dat is ook iets wat Niels noemde overigens. Als ze op je site zijn kan het geen kwaad te zorgen dat ze je gaan volgen op twitter, facebook of hyves, dan komen ze je in hun eigen online wereld steeds weer tegen. En daar heb je wat aan. En dan is zo’n facebook icoon op je pagina opeens WEL weer handig.

Controversieel of niet, het lijkt er op dat ik nieuwe volgers op twitter of facebook toch vooral via twitter en facebook krijg. Niet door links vanuit mijn online real estate NAAR twitter en facebook. Dat kan aan mij liggen: tenslotte is a) moeilijk te testen en b) in mijn geval moeilijk voor mensen om mijn accounts via mijn sites te vinden. Ik heb ze net eergisteren aan mijn ‘wie ben ik‘ pagina op mijn grootste site toegevoegd.

Amateuristisch allemaal? Ach, mijn specialiteit is nu eenmaal zoekmachine optimalisatie, niet online promotie. 10000 pageviews per dag spreken voor zich, vind ik. (Ja, die pagina is bijna een jaar oud, maar de statistieken zijn verbazend weinig veranderd – behalve dan dat mijn inkomsten ongeveer verdubbeld zijn het afgelopen jaar)

Niels moet overigens echt wat aan SEO doen: niet zijn site, maar zijn sociale media pagina’s komen bovenaan als je in Google naar hem zoekt. Niet echt handig. Laat ik hem (en jullie) een handje helpen.

Niels Aalberts blog over online promotie

Niels Aalberts op twitter

Niels Aalberts site

Naar aanleiding van de lezing van Niels Aalberts tijdens de Bol.com Partnerdag 2011