Web filters – Gepersonificeerde zoekresultaten in Google en Facebook

Voor web professionals is het geen nieuws: zoekresultaten zijn verschillend voor ieder persoon individueel. Google is al jaren verschillend afhankelijk van waar je woont. Tegenwoordig nemen ze ook mee wat voor computer je gebruikt, wat je eerder gezocht hebt enzovoorts. Dit geldt ook voor Facebook: afhankelijk van welke links je klikt filter facebook zaken uit je nieuwsfeed.

Die krijg je dus nooit meer te zien!

Dat kan behulpzaam zijn. Als je, zoals ik, zelden in facebook inlogt – en ook nog eens zo’n 400 ‘friends’ hebt, staat er nogal wat onzin op je nieuwsfeed. Ik heb me weleens af gevraagd hoe ik de berichten over huishoudelijke zorgen (I want a robomaid) uit mijn feed kon krijgen. Voor de niet-enthousiaste facebooker blijkt het voornaamste filter te zijn: hebben andere mensen er op gereageerd? Maar ik ben maar snel gaan ‘liken’ wat ik wel interessant vind, om de volgende keer dat ik kijk tenminste iets meer van dat soort werk te zien te krijgen.

Dus zo’n filter heeft zin.

Maar het beperkt ons ook. Juist omdat we niet te zien krijgen wat er uit gefilterd wordt.

Eli Pariser heeft een TED talk gegeven (zie hieronder) over die personalisatie en hij kwam er achter dat als verschillende mensen over Egypte googlen, de een van alles over vakantie daar te zien kan krijgen, en de ander vooral informatie krijgt over de problemen daar. Stel je toch voor: je gaat op vakantie naar Egypte zonder te weten dat daar net de regering omver geworpen is.

Dat is de uiterste consequentie van die beleid.

Voor de web professional is er nog een probleem: als mijn zoekresultaten laten zien dat mijn site bovenaan staat, betekent dat dan ook dat andere mensen mijn site te zien krijgen? Het antwoord is, jammer genoeg, nee. Google weet wie jij bent – zelfs als je niet ingelogd bent weten ze wie je ongeveer bent.

Om te weten wat de gemiddelde zoeker wereldwijd te zien krijgt bij het zoeken van bepaalde termen gebruik ik Scroogle. Deze site haalt alle persoonlijke filters uit Google, inclusief localisatie. Wat over blijft is Google zoals we het vroeger kenden: voor iedereen het zelfde.
Voor de Nederlandse markt moet je dan wel weer mee nemen dat het Nederlandse publiek veel vaker Nederlandstalige sites zal zien dan bij zoeken via Scroogle lijkt. Dit geldt vooral als je termen in typt die niet duidelijk Nederlands zijn.

Nu dan eindelijk de video: