Website statistieken: analytics (Google)

De belangrijkste vraag die jezelf moet stellen als je gaat meten is: wat wil ik weten? Wil ik alleen weten hoeveel bezoekers ik vandaag had, of heb ik ook een concreet doel met mijn site? Geld verdienen bijvoorbeeld?

Niet alleen je eigen doel is belangrijk, ook het doel van je bezoeker. Bij bol.com bijvoorbeeld: die wil iets kopen. Kan dat ook op dat moment? Heeft hij of zij genoeg informatie om al op ideal te kunnen betalen? tan codes?

De presentatie komt online, daarin wordt een link gegeven naar ‘job mapping’: dat uitgelegd.

Vanuit die ‘jobs’ van je bezoeker kun je pas gaan meten. Event tracking.

Ga er vanuit dat je statistieken niet kloppen. Dat geeft niet, als de misser maar consistent is. Het gaat niet om de aantallen, maar om de trends binnen die aantallen.

Met ‘excenllentanalysis‘ kun je Google analytics gegevens makkelijk in Excel importeren. Ze willen wel je email address, overigens.

Wat meet je dan: de trefwoorden waarmee mensen op je site komen, bounce rates.

Gemiddelden zeggen niets: zorg dat je segmenteert. Legt niet goed uit wat je dan moet segmenteren en waarop je moet selecteren.

Bounce rates: als mensen je pagina bekijken en dan weer weg gaan. Als je site ze precies de informatie gegeven heeft die ze zochten, is een hoge bouncerate helemaal niet zo gek.

Dit was Gjalt Jellesma, medewerker van bol.com, tijdens de partnerdag 2011.