Conversie optimalisatie voor ZZP-ers – maak klanten van bezoekers

Conversie optimalisatie is de kunst om klanten te maken van de bezoekers aan je website.

Conversie = hoeveel je verdient per bezoeker

Optimalisatie = zoveel mogelijk verdienen

Als je naïef naar website traffic kijkt, dan is het goed om veel bezoekers te hebben. Maar als die bezoekers niet echt geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt, dan heb je er helemaal niets aan om honderden of zelfs duizenden bezoekers per dag te hebben. Ik weet er alles van: zulke sites heb ik.

Dat is niet erg: die websites inspireren en informeren mensen. Ze hebben geen zakelijk doel.

Andere sites hebben in het hoogseizoen honderden bezoekers per dag en leveren dan duizenden euro’s op. Kijk, daar kun je als zakenvrouw mee weg komen. Dat is brood op de plank, hypotheek betaald etc.

Voor een zzp-er is het echter van belang dat je website klanten op levert. Klanten, niet alleen mensen die opbellen om informatie en vervolgens weer verdwijnen.

Als je gaat zoeken op ‘conversie-optimalisatie’ dan vliegen de termen je om je hoofd: A/B testen, usability, web-analytics, neuromarketing…

Dit soort principes werken als je het type bedrijf hebt waar je statistieken op los kunt laten. Voor de meeste zzp-ers zijn ze volkomen irrelevant. Hier mijn factoren voor conversie-optimalisatie voor zzp-ers:

  • Je bent je verhaal
  • Je netwerk is je belangrijkste bron van klanten
  • Wees uitstekend in wat je doet
  • Laat zien wat je in huis hebt
  • Laat zien wat je niet bent

Je bent je verhaal

Of het nu gaat om 50-plussers op de arbeidsmarkt of zzp-ers: de mensen die de draai naar een baan weten te maken zijn degenen die zichzelf helder weten te presenteren.

Als jij niet weet wat je wilt, kan je netwerk je ook niet aan je volgende klus helpen.

Een goede website bouwer weet niet alleen technisch hoe zij een website opzet, maar kan ook helpen je verhaal helder te krijgen.

Je netwerk is je belangrijkste conversie-factor

Als zzp-er moet je het vooral hebben van je netwerk: Mensen die weten wat je kunt en naar je doorverwijzen. Sympathie, de gunfactor.

Je website helpt je zodat je je verhaal niet twintig keer per dag hoeft te vertellen. Dat doet je website al voor je.

Wees uitstekend in wat je doet

Er zijn een heleboel mensen heel behoorlijk in wat ze doen. In loondienst is dat goed genoeg. In loondienst gaat het er om dat je op de juiste stoel zit en het goed genoeg doet om niet ontslagen te worden.

Als zzp-er ga je van klus naar klus. Je moet jezelf elke keer weer verkopen – de meest authentieke manier om dat te doen is door precies te zijn wat je zegt dat je bent. En laat dat ook zien…

Laat zien wat je in huis hebt

Veel Nederlanders hebben de neiging – en de meeste vrouwen nog meer – om verlegen achter een bosje te gaan zitten en vervolgens te verwachten dat mensen opmerken hoe goed je het doet. Dat werkt misschien op school, maar in het echte leven moet je laten zien wat je in huis hebt.

Je website is een van de plekken om dat te doen. En ja, dit is een principe van conversie optimalisatie – laten zien van autoriteit. (*)

Laat zien wat je niet bent

Een effectieve website voor een zzp-er trekt niet alleen klanten. Een duidelijk verhaal zorgt ook dat mensen die NIET bij jou bedrijf passen afdruipen zonder je lastig te vallen.

Hoe help ik daarbij?

Een acceptabele website in elkaar zetten kunnen heel veel mensen. Misschien ben jij er wel een van.

Ik kan je helpen door je verhaal te stroomlijnen, het ontwerp bij je boodschap aan te laten sluiten en de juiste toon te zetten.

Voetnoot

*) De Cialdini-beïnvloedingsprincipes: sociale bewijskracht (via je netwerk), autoriteit, schaarste, consistentie (je duidelijke verhaal), sympathie, wederkerigheid (jij geeft, de ander voelt zich verplicht terug te geven) en verbondenheid (een gezamenlijk doel, ‘ons’).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*