The Voice of Holland, Milan van Brugge: high performance websites op WordPress

How WordPress enables high performance websites. The Voice of Holland is een programma van Talpa – 3 milljoen mensen kijken. RTL. Clockwork doet de website met WordPress.

Clockwork is full service internet bureau. Connecting people with brands. Don’t push, pull! Channel onafhankelijk, meer kanalen.

Milan van Brugge: designer en consultant. Werkt graag met WordPress. Intuïtief. Klanten willen het zelf kunnen aanpassen: kan met WordPress. Redacteuren bij Talpa bijvoorbeeld. Technischer mensen zeggen: blogsoftware. Maar, niet mee eens.

Waarom WordPress.

WordPress niet alleen voor blogs. Ook voor sites met veel traffic.

  1. Meer sites nodig: time to market: makkelijk snel een site opzetten. Registratie website belangrijk voor Voice of Holland.
  2. Scalability, capacity: beter dan Drupal bv. Lekker flexibel met veel plugins. Als Talpa iets wil dat nog niet afgesproken was, kan dat gewoon.
  3. Robust: VEEL mensen gebruiken het.
  4. Performance.
  5. User friendly. Dec. tot Jan. draait de site. Daar is WordPress goed in: de redacteuren kunnen gewoon zelf aan passen wat ze willen hebben.

Meerdere websites voor een programma. Online auditie gekoppeld aan Hyves. Met je eigen webcam kon je 30 seconden auditie doen. Software gebruikt om de stem te analyseren. Wie boven de 7 scoorde kon door naar het programma. Binnen Hyves gedroeg de site zich anders dan op de site zelf – maar zag er het zelfde uit.

Hierdoor waren mensen al met de show bezig voordat de show op TV was. Oefen ruimte online. Kon je makkelijk delen op hyves en twitter.

Audities werden automatisch concept post in WordPress ingevoerd. Redactie hoefde alleen de post te activeren. En dat was dan gelijk het bericht dat je door was naar de volgende ronde. Editflow plugin om custom statussen aan maken. Mensen konden vervolgens stemmen op hun favoriete zangers.

Destination site: complexe site. Tweet blender om twitter berichten binnen hengelen die over de Voice of Holland gaan.

CMS Plugins voor WordPress: Capability manager. Custom gebruikers aan maken: talenten en coaches.

Simple taxonomies

Cimy user extra fields (foto’s etc.)

Search everything

Tweet blender

w3 total cache

wp polls

wp pagenavi

Custom admin panel en widgets aangepast. Custom admin panel voor de fases van het programma. Op grond daarvan wordt het uiterlijk van de site anders.

Sponsors e.d. op de backend – kan de redactie zelf toevoegen en koppelen aan berichten. Daar komt dan gelijk een ander uiterlijk bij per categorie.

Uitgelichte media. De redactie moet allerlei blokken op de site kunnen vullen. Ook via de backend. Lukt de redactie zelf.

Performance optimization;

4 servers. 1 file system. 1 db server. Squidcaching er tussen. Low balance: verkeer spreiden over de servers. CSS sprites. Minifying and combining (W3T)

Resultaten: o.a. paar miljoen oefen sessies.

O.a. lange tijd op de site, 25% bounce rate. O.a. door online video.

Conclusie over WordPress als CMS

Makkelijk schalen. Flexibel door vele plugins en makkelijk zelf bouwen van plugins. WP draagt bij ana het creatieve proces: de redacteuren kunnen meer zelf. Komt het proces ten goede. Blije klanten omdat ze het zelf kunnen. Great performance. Stabiel.

Dus zeker niet alleen voor blogs geschikt. WordPress is heel geschikt als CMS voor een site met veel traffic en ingewikkelde content.

Wordcamp NL 2010 impressies.