Literaire titels voor blogposts – niet doen!
Laat ik beginnen te zeggen dat er op elke regel uitzonderingen zijn. In het geval van creatieve titels voor blogposts is de duidelijke uitzondering: creatieve blogs. Als je een gedicht online zet, is het logisch dat de titel een literaire titel is, namelijk de titel van het gedicht.
Wil je echter met je blog nieuwe lezers aantrekken, of de kans groot maken dat je abonnees de moeite nemen in hun mail door te klikken van de titel naar de inhoud van je blog, dan zul je moeten zorgen dat de titel van je stukje samenvat waar het over gaat.
De beste titels voor blogposts hebben de volgende eigenschappen:
- Duidelijk: de lezer weet wat voor soort informatie ze zal vinden als ze door klikt.
- Geeft antwoord op een vraag: als mensen die vraag intypen in Google, vinden ze (als er niet te veel concurrentie is) jouw stuk en lezers op hun beurt klikken door naar je artikel als ze het in Google vinden.
- Je stukje lost een probleem op: de titel beschrijft het probleem.
- Specifiek: als je schrijft over hoe je tieners aan een baantje kan helpen, noem dan zowel de tieners als het vinden van de baan in je titel. Dus wel: ‘Hoe vindt je tiener een baan’ en niet ‘Hoe vindt je een baan?’
- Maakt nieuwsgierig: de lezer verwacht nieuwe, grappige of vermakelijke content, op basis van de titel.
- Is niet te lang – kort en krachtig, maar wel duidelijk
We worden allemaal overvoerd met informatie. Het gevolg daarvan is dat mensen heel snel beslissen of ze jou stukje wel of niet willen lezen. Daarom is de enige manier om mensen te trekken – ze niet te veel te laten nadenken, zeker niet in eerste instantie. Als je titel te cryptisch is, zullen ze niet blijven nadenken om er achter te komen wat je bedoelde. In plaats daarvan zullen mensen door scrollen. Dat doen ze niet alleen in de zoekresultaten, maar ook in hun mail inbox, in Twitter, op Facebook etc.
Begrijp me niet verkeerd: het stuk zelf kan best filosofisch doorwrocht zijn, als dat je onderwerp is en past bij je doelgroep. Maar ook de filosofen onder ons hebben te veel informatie te verwerken en zullen eerst overtuigd moeten worden dat dit specifieke stuk voor hen interessant is.
Vandaar, nogmaals: schrijf duidelijke titels!
Hoe doe je dat dan?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat is mijn doelgroep?
- Voor welk probleem geeft dit stuk een oplossing?
Je zult merken dat je blogposts er ook beter van worden als je leert je titels helderder te maken. Je krijgt helder waar je stukje over gaat, wat je boodschap is en dus ook welke informatie of anekdote wel en niet in dat specifieke stuk past.
Samenvattend
Duidelijke, niet te creatieve, titels zijn van belang om de volgende redenen:
- Een duidelijke titel geeft mensen een reden om door te klikken.
- Een duidelijke titel maakt mensen nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag of het dilemma wat je stelt.
- Een duidelijke titel is kort maar krachtig.
- Een duidelijke titel is specifiek, niet algemeen
- Een duidelijke titel gaat niet uit van een of andere literaire verwijzing of symbolische gedachtenkronkel die pas duidelijk wordt als je het stuk leest.